„POZNAJEMY EMOCJE Z ELEMENTAMI TUS W KL. III B SP
Autorska innowacja pedagogiczna „Poznajemy emocje z elementami Treningu Umiejętności Społecznych” została stworzona przez psychologa szkolnego z myślą o wspieraniu rozwoju emocjonalno – społecznego uczniów Naszej szkoły. Jej celem jest pomoc dzieciom w lepszym rozpoznawaniu, nazywaniu i rozumieniu emocji własnych i innych osób, budowaniu zdrowych relacji interpersonalnych oraz rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, które są niezbędne w codziennym funkcjonowaniu zarówno w szkole, jak i poza nią. Ponadto innowacja na celu wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie wśród uczniów.
Od września uczniowie klasy III B wspólnie z psychologiem szkolnym, a także we współpracy z wychowawcą realizują różnorodne zajęcia w ramach innowacji. Mają one na celu rozwijanie wiedzy i świadomości oraz umiejętności praktycznych uczniów w obszarze emocji oraz obejmują naukę konstruktywnego radzenia sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, z wykorzystaniem elementów Treningu Umiejętności Społecznych, w tym zabaw integracyjnych oraz analizy przypadków, ćwiczeń praktycznych m.in. ćwiczenia uważności i wizualizacja, aromaterapia- trening zapachów, elementy arteterapii czy muzykoterapii. Praca indywidualna lub w małych grupach sprzyja otwartej komunikacji wśród uczniów oraz atmosferze bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. Przewidywane efekty w rozwoju i funkcjonowaniu uczniów to m.in.:
- wzrost świadomości emocjonalnej tj. rozwijanie i kształtowanie inteligencji emocjonalnej,
- lepsze umiejętności praktyczne w radzeniu sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami,
- zwiększenie empatii i zrozumienia dla innych osób z otoczenia,
- poprawa relacji rówieśniczych i społecznych,
- pozytywne nastawienie uczniów oraz rozwój kreatywności i wyobraźni.
Małgorzata Górna