• Psycholog szkolny
        mgr Małgorzata Górna

        Godziny pracy psychologa szkolnego w okresie nauki zdalnej:

        Poniedziałek 13.30-15.30

        Wtorek 9.45-11.45, 13.30-15.30

        Środa 8.45-9.45, 13.00-14.30

        Czwartek 8.00-9.30

        Piątek 8.45-9.45

        Czynniki_motywacji._82334_.pdf

        Motywacja_wewnetrzna_a_relacja._82333_.pdf

        Prezentacja_Motywacja._82336_.pptx

        STRATEGIE_MOTYWOWANIA_82335_.pdf

        My_Hero_is_You__Storybook_for_Children_on_COVID-19_(Polish)_69756_.pdf

        Wirus_Covid-19_prezentacja_dla_dzieci_69755_.pdf

         

        Poradnik_dla_rodzicow_Koronawirus.pdf

        Poradnik_dla_rodzicow_Dziecko-w-swiecie-gier-komputerowych..pdf

         

        Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu w czasie pandemii koronawirusa?

        PLAN DNIA UCZNIA

        ZAPLANUJ SWÓJ DZIEŃ

        • Wstawaj o tej samej porze – rutyna jest dobra, więc staraj się, aby każdy dzień miał swój stały rytm.
        • Pościel łóżko – wejdziesz w tryb aktywności dziennej.
        • Zmień piżamę na wygodne ubranie.
        • Pamiętaj – przed nauką nie rozpraszaj się „mediami” – trudno oderwać się od czegoś, co nas bardzo zainteresuje i wciągnie.
        • Ucz się codziennie (poza weekendami), w tych samych godzinach np. 9-13 i 16-18 (wtedy mózg jest najbardziej wydajny).

        ORGANIZACJA NAUKI

        • Ustal plan działania – bieżące zadania na dzisiaj.
        • Pamiętaj o zasadach nauki:

        – zminimalizuj rozpraszacze tj. wyłącz TV, wycisz powiadomienia w telefonie, laptopie/komputerze,

        – w czasie nauki zdalnej i odrabiania lekcji na biurku leżą TYLKO podręczniki i pomoce niezbędne na danym przedmiocie,

        – „zasada 2 minut” – jeśli zadanie wymaga tylko 2 minut, zrób je natychmiast,

        – „zasada trudne – łatwe”: zacznij od zadań trudnych, a potem przejdź do łatwych,

        – pamiętaj o krótkich przerwach w nauce: wietrzenie pokoju, przekąska, woda, aktywność fizyczna,

        – rób notatki twórcze z wykorzystaniem: map myśli, wypunktowaniem informacji, stosuj kolory, zakreślacze i rysunki,

        – korzystaj z technologii: obejrzyj film edukacyjny lub wykład,

        – powtarzanie czyni mistrza, więc opowiedz, czego się nauczyłeś rodzicom lub rodzeństwu.

         

        Pamiętaj!

        Jeśli czegoś nie wiesz lub nie rozumiesz – zapytaj nauczyciela, psychologa szkolnego, rodzica.

         

        Jeśli odrobiłeś już wszystkie zadania to nagródź się słowami: „Jestem mistrzem!”.

         

        Jak pomóc dzieciom radzić sobie z lękiem podczas pandemii koronawirusa?

        W sytuacji zagrożenia doświadczamy różnych trudnych emocji: strachu, lęku, smutku, gniewu, złości, zdenerwowania. Dzieci najczęściej posiadają niewielkie doświadczenia życiowe, które pozwoliłyby im uruchomić mechanizmy nakierowane na przetrwanie tej sytuacji. Dlatego my dorośli jesteśmy po to, żeby im pomóc.

        W jaki sposób my rodzice/opiekunowie możemy pomóc dzieciom radzić sobie
        z lękiem?

        • „Być dostępnym” tzn. być gotowym na wysłuchanie dziecka „tu i teraz”, wtedy kiedy dziecko tego potrzebuje, można powiedzieć: „Widzę, że coś Cię trapi, powiedz mi o tym”.


        • Zachęcać dziecko do rozmowy i wyrażania trudnych emocji można użyć pomocnych zwrotów: „Chcę, żebyś wiedział, że dla mnie to ważne, co mówisz”, „Widzę, że coś Cię martwi, jestem gotowy, żeby Cię wysłuchać”.


        • Wyrażać własne obawy i uczucia w sposób kontrolowany (bez krzyków i nieprzewidywalnych, agresywnych zachowań) pokazując w ten sposób, że każdy z nas ma prawo do przeżywania i wyrażania trudnych, nieprzyjemnych emocji.


        • Jasno i zwięźle odpowiadać na pytania zadawane przez dziecko, nie unikać odpowiedzi lub co gorsze oszukiwać np.: „Ten wirus to nic poważnego, nic złego się nie stanie”.


        • Ważne by opierać się na faktach mówić jak jest, jak to wynika z aktualnego stanu wiedzy
        o koronawirusie.


        • W rozmowie z małymi dziećmi można wykorzystać sytuację zabawy np. podczas zabawy lalkami czy maskotkami, można również wykorzystać rysunek.


        • Omawiać na bieżąco trudne sytuacje, wspólnie poszukiwać rozwiązania problemu, ważna jest tu solidarność rodzinna: „Będziemy działać razem”.


        • Pokazywać dziecku, że pomimo trudnej sytuacji, związanej z pandemią, można podjąć odpowiednie działania, na które mamy wpływ i dają nam pewne poczucie kontroli tj: stałego rytmu dnia, czyli czynności, które każdego dnia powtarzają się i wpisują w życie rodziny
        np.: wspólnie przygotowywane i razem jedzone posiłki, popołudniowa rodzinna gra planszowa, zabawy plastyczne lub ćwiczenia ruchowe, 10 pytań i odpowiedzi (gdzie każdy z rodziny może zadać pytanie a cała rodzina wymyśla różne odpowiedzi).


        • Wspólnie w rodzinie ustalać małe zadania na określony, dzień, tydzień, dwa tygodnie i zapisywać je na dużej kartce, dzięki czemu zwiększamy poczucie kontroli, skupiamy się na konkretnej czynności, a efekt tego zadania daje nam satysfakcję i poprawę humoru.


        • Zachęcać dziecko do poszukiwania czynności, które są przyjemne: właśnie teraz jest czas na poszukiwanie i rozwój zainteresowań.


        • Ograniczyć czas oglądania TV czy poszukiwania informacji w Internecie do niezbędnego minimum np.: wieczorem unikając niepotrzebnych przeżyć.

         

        Infolinia_Telefon__Zaufania.pdf

        10_porad_dla_rodzicow_internet-ulotka.pdf

         

        Informacja_dopalacze.pdf

        Ulotka_dopalacze.pdf

        ulotka-apel-twojego-dziecka.pdf

      • Dekalog dla rodziców i wychowawców

        1. Nie upokarzaj swojego dziecka, bo ono, tak jak ty, ma silne poczucie własnej godności.

        2. Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.

        3. Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru najczęściej, jak możesz.

        4. Jeżeli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz się. Nie bój się utraty autorytetu - dziecko i tak wie, kiedy popełniasz błędy.

        5. Nigdy nie mów źle o dziecku, szczególnie w obecności innych osób

        6. Nie mów "zrobisz, bo tak chcę" - jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.

        7. Jeżeli wydajesz polecenie dziecku, staraj się nie stać nad nim i nie mówić mu z góry złego autorytetu.

        8. Nie musisz być za wszelką cenę konsekwentny, nie musisz być w zgodzie z innymi dorosłymi przeciwko dziecku, jeżeli wiesz, że oni nie mieli racji.

        9. Gdy nie wiesz jak postąpić, pomyśl, jak ty poczułbyś się, będąc dzieckiem.

        10. Staraj się być czasem adwokatem swojego dziecka.

      • Czym dziecko żyje, tego się nauczy

        1. Jeśli dziecko żyje w atmosferze krytyki, uczy się potępiać.

        2. Jeśli dziecko doświadcza wrogości, uczy się walczyć.

        3. Jeśli dziecko musi znosić kpiny, uczy się nieśmiałości.

        4. Jeśli dziecko jest zawstydzane, uczy się poczucia winy.

        5. Jeśli dziecko żyje w atmosferze tolerancji, uczy się być cierpliwym.

        6. Jeśli dziecko żyje w atmosferze zachęty, uczy się ufności.

        7. Jeśli dziecko jest akceptowane i chwalone, uczy się doceniać innych.

        8. Jeśli dziecko żyje w atmosferze uczciwości, uczy się sprawiedliwości.

        9. Jeśli dziecko żyje w atmosferze aprobaty, uczy się lubić siebie.

        10. Jeśli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa, uczy się ufności.

        11. Jeśli dziecko żyje w poczuciu akceptacji i przyjaźni, uczy się tego jak znaleźć miłość w świecie.

      • BEZPIECZNY INTERNET

         


         

        Dziecko bezpieczne w sieci

        1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.
          Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Internetem. Odkrywajcie wspólnie jego zasoby. Spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron Jeśli Wasze dziecko sprawniej niż Wy porusza się po Sieci, nie zrażajcie się - poproście, by było Waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie.

        2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
          Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić im krzywdę. Rozmawiaj z dzieckiem o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania.

        3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.
          Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskanej zgodzie rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół.

        4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych.
          Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść podanie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu.

        5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.
          Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

        6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.
          Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

        7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
          Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nasze działania w tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, e-maila itp. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie - Hotline'u (www.dyzurnet.pl). Hotline kooperuje również z operatorami telekomunikacyjnymi i serwisami internetowymi w celu doprowadzenia do usunięcia nielegalnych materiałów z Sieci.

        8. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ - Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie.
          Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp. (zasady Netykiety znajdziesz na stronie www.sieciaki.pl) Twoje dzieci powinny je poznać (nie wolno czytać nie swoich e-maili, kopiować zastrzeżonych materiałów, itp.).

        9. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.
          Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.

        10. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.
          Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.

        źródło: www.dzieckowsieci.pl

        Przydatne linki


        sieciaki.pl

        www.dzieckowsieci.pl

        www.ore.edu.pl/Bezpieczny internet

        www.saferinternet.pl

        www.saferinternet.pl/owce-w-sieci

        Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę


         

    • Kontakty

      • ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W DYSIE Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich Przedszkole
      • sekretariat@zpodys.pl
      • Godziny pracy sekretariatu 7:45 - 14:45
      • 81 756 13 14
      • ul.Lotników Polskich 4, Dys 21-003 Ciecierzyn
      • Inspektor Ochrony Danych kzolkiewska.iod@gmail.com
  • Galeria zdjęć

      brak danych